poniedziałek, 15 lutego 2016

Kolorowanki dla dorosłych - coraz większe szaleństwo!


Popularne na zachodzie od jakiegoś czasu robią furorę i u nas. Ja już uległam, a Wy?
Jeszcze nie dawno było niewiele tytułów do wyboru. Teraz wyrastają jak grzyby po deszczu. Choć kolorowanki dla dorosłych znane były od dawna, to prawdziwy rozgłos przyniósł im Tajemny Ogród Johanny Basford. Ja jestem szczęśliwą posiadaczką jej kolejnego dzieła Zaczarowany Las. Bogactwo detali w niej zawarte gwarantuje dziesiątki (jak nie setki) godzin pracy.



Teraz wybór kolorowanek jest wręcz ogromny. Powstają wydania tematyczne, tym samym każdy może znaleźć coś dla siebie. Możemy kolorować wzory geometryczne, roślinne, zwierzęce, miasta czy nawet dzieła znanych malarzy. 

Kolorowanki dostępne są na wyciągnięcie ręki. Ogromny wybór mamy w księgarniach np. Empik, ale nie tylko. Ostatnio zauważyłam sporą ich ilość w Biedronce. Mało tego było mi ciężko zrobić zdjęcie bo co chwilę ktoś do nich podchodził;)


Powstała również kolekcja dostępna w każdym kiosku - Art Terapia. Jeśli ktoś chce zacząć przygodę z kolorowaniem to zdecydowanie polecam. Do zestawu dołączone jest kilka kredek (w miarę dobrej jakości) o podstawowych kolorach. Ja osobiście wolę pisaki i cienkopisy. A to dlatego, że lubię gdy kolory są intensywne. Poza tym cienkopisami można fajnie wypełniać bardzo drobniutkie wzory.


Zabierając się za kolorowanie warto poznać kilka pojęć:

Mandala - rysunek na planie koła. Buddyjscy mnisi medytują poprzez tworzenie mandali. Podstawowa forma mandali składa się z okręgu z wpisanymi w niego kwadratami. Mandale są bardzo chętnie wybierane do kolorowania i bardzo ewoluowały.

Zendala  - jest to mandala wypełniona geometrycznymi wzorami, ale w przeciwieństwie do niej nie musi być symetryczna. Często przypomina okrągły witraż, w którym znajdują się różne obiekty (np. drzewa lub kwiaty).
Zentangle (zendoodle) - to pojęcie odnosi się do obiektów (zwierzęta, przedmioty czy ludzie) wypełnionych geometrycznymi wzorami.
Po co właściwie kolorować?

Można poczuć się jak dziecko, choć nie do końca, bo kolorowanki dla dorosłych są o wiele bardziej wymagające. Podczas kolorowania skupiamy się tylko i wyłącznie na nim. Pozwala nam to wyciszyć się i potrenować koncentrację. Bardzo chwytliwe jest hasło, że kolorowanki działają antystresowo. Psychologowie twierdzą, że faktycznie tak jest, że mają świetny wpływ na nastrój i psychikę człowieka. Z własnego doświadczenia muszę przyznać, że kolorowanie działa na mnie uspokajająco dopóki nie wyjadę poza linię lub nie dobiorę źle koloru;)

Podsumowując: wszystkim sceptycznie nastawionym polecam kolorowanie. Uspokoi Was i zajmie ręce (dobre dla osób rzucających palenie lub będących na diecie). Pobudzi Waszą kreatywność i zdolność logicznego myślenia. Poza tym warto wprowadzić trochę koloru do codziennej szarej rzeczywistości:)

8 komentarzy:

  1. Z wymienionych pojęć znałam tylko mandalę :)
    Jeśli chodzi o te kolorowanki, to ja jestem na nie bardzo zła, bo jak byłam mała to w sklepach były same brzydkie malowanki z wielkimi polami i nudnymi obrazkami. Teraz, kiedy nie mam już w ogóle wolnego czasu, nagle pojawiło się tyle pięknych książeczek :/. Nawet się zastanawiałam, czy by nie zrobić własnej kolorowanki i nie umieścić jej w internecie do ściągnięcia... ale ach gdyby mieć na to czas :D.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo:) Jeśli kiedykolwiek taką zaprojektujesz to poproszę:)

      Usuń
  2. Ja też mam kilka kolorowanek i 1 numer z tej serii oraz tajemny ogród ale tam papier jest zły i przebija

    OdpowiedzUsuń
  3. Też powoli się wkręcam ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Aż sama się chyba tym zainteresuję :) ciekawy blog. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie wkręciłam się i nie przekonam się. Jako dziecko kolorować nie lubiłam i mi tak zostało. Ostatnio nawet u siebie na blogu tez o kolorowankach pisałam. Mnie to bardziej stresuje.

    OdpowiedzUsuń
  6. Podobno pomagają też zasnąć, ale jeszcze nie sprawdzałem :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kolorowanki.. no może i są odstresowujące, uspokajające i tak dalej..
    Jednakże mi największą satysfakcję sprawia tworzenie własnych szkicy, obrazów :)
    Ale każdy ma przecież wybór i wie co lubi robić :)

    OdpowiedzUsuń

Kochani bardzo mnie cieszy, że zostawiacie po sobie ślad w postaci komentarzy i dziękuję za to. Jednakże pamiętajcie, że komentarze: wulgarne, hejterskie, w jakiś sposób niestosowne lub zawierające linki reklamujące Wasze strony będą kasowane.